Reflectie
Reflectie Carmen Visser S237336 en Marleen Tielbeke S1077687
Door te kiezen voor de minor Diensten en Producten, hebben we een goed beeld gekregen wat D&P inhoud. Hierin is ons vooral opgevallen dat je als docent breed georiënteerd en geschoold moet zijn. D&P biedt in de vier profielen veel diverse leerdoelen aan. Als docent zijnde moet je van deze leerdoelen kennis en vaardigheden hebben om boven de stof te staan om de leerlingen dit aan te kunnen bieden. Met name de technische- en ICT vaardigheden vonden we pittig. Door veel tijd te investeren in programma's zoals sketch-up, website's ontwikkelen en tutorials maken merkten we dat we door oefening steeds vaardiger werden. Mochten we les gaan geven in de richting D&P zouden wij ons hier nog wel verder in willen verdiepen. Bijvoorbeeld het 3D printen, er zijn verschillende type printers, wij hebben ons gericht op het FDM printen, omdat dit type het meest voordelig is en gebruikt wordt op scholen. We beschikken daardoor over enkele basistechnieken, maar hier zouden we ons nog meer kunnen verdiepen om zelf de stof goed eigen te zijn.
We hebben gemerkt dat wij creatief zijn in het ontwikkelen van nieuw lesmateriaal voor de leerlingen.
In de lessenserie zoals wij die hebben neergezet, kunnen de leerlingen veel van zichzelf laten zien. Het is hen deze lessenserie zeker toegestaan dat zij hierin hun eigen creatieve inbreng hebben. Dit komt vooral door de koppeling met Profiel 1&2. Wij vinden het belangrijk dat alle leerdoelen behandelt worden. Door vaste opdrachten aan te bieden, blijven de leerdoelen gewaarborgd en is het leereffect gegarandeerd.
Het koppelen aan de LOB is in onze lessenserie goed gelukt. Bij meerdere lessen wordt een koppeling gemaakt naar LOB en kunnen de leerlingen hun inzicht vergroten in hun eigen kwaliteiten en motieven. Daarnaast leren zij door middel van de beroepenlijst hoe het in de regio gesteld is met de beroepen die aansluiten bij profielen.
Wij vonden het ook verrijkend om ons eens te verdiepen in beroepen waar wij nog geen raakvlak of netwerk in heb, dit vergroot ons interesseveld. We merken dat we meer zicht heb gekregen op welke vaardigheden en kwaliteiten bij deze beroepen komen kijken.
De samenwerking verliep zeer prettig, wij zaten in de zelfde werkgroep, waardoor we tijdens de workshops elkaar konden motiveren en een goed plan van aanpak konden maken voor de eindopdrachten. Daarnaast geven we beide les in het vmbo in de richting Z&W. We merkten dat wij hierdoor goed de doelgroep kunnen inschatten en hier rekening mee kunnen houden het ontwikkelen van de opdrachten.
We hebben op dit moment nog geen differentiatie aangebracht in de opdrachten. Daar hebben we bewust voor gekozen omdat de les is ontwikkelt voor een homogene groep, waarbij de leerlingen op het KB niveau zitten. Wanneer we dit project zouden uitbreiden zouden wij een aanvullende opdracht kunnen maken, die leerlingen extra verrijking biedt.
Maak jouw eigen website met JouwWeb